Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Jan Bos - WaarBenJij.nu Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Riga

Blijf op de hoogte en volg Jan

11 Juli 2017 | Letland, Riga

Maandag 10 juli, dag 33
Het is een wonder dat de onderdelen van mijn camper niet inmiddels over een groot deel van Letland verspreid liggen: enerzijds vanwege de Letse snelwegjungle en anderzijds vanwege de wegbedekking in Oud-Riga.
Om met het laatste te beginnen: we kennen allemaal het raadseltje “woord van 12 letters zonder klinkers”?. Nou ja, een zandweggetje is het centrum van Riga niet te noemen – want er ligt hier en daar wel degelijk een klinker – maar daarmee is het ook gezegd. Een klinker, een kei, een stukje zand, een grotere klinker, kleinere kei, stukje asfalt, en … Enfin, je hebt een beeld. En als je daar overheen rijdt met je camper, springen de spreekwoordelijke vullingen uit je kiezen. Alles tikt, piept, kraakt en kreunt. De inhoud van de camper wordt behoorlijk ‘aangepast’ en bij sommige medereizigers zijn zelfs de kastplanken ver te zoeken. Maar ja, eigen schuld: we moesten zo nodig naar Riga ….
Ik ben vanmorgen op tijd vertrokken want de rit naar Riga is 290 km lang. En saai. Héél saai. De enige bezienswaardigheid uit het routeboek wordt zelfs in de reisgids niet genoemd, dus die sla ik maar over. De weg zelf is overigens prima, want ‘Build with EU-support’. In mijn berichtje over Rusland had ik het al over het weggedrag van dit volk, maar daarvan maakten we toen passief deel uit: we zaten in de bus. Nu is dat anders want we mogen zelf meespelen. En dat is toch een beetje anders. Twee banen wordt gebruikt als drie banen. Vanuit beide richtingen gelijktijdig. En als je niet vrijwillig aan de kant gaat, dan wordt je wel geholpen: een inhalende vrachtwagen met aanhanger – te zwaar beladen met staal – is daarbij heel overtuigend. Dus je gaat naar rechts, de vluchtstrook op. En als die plotseling ophoudt, of er rijdt een fietser, is dat duidelijk jouw probleem. En als de inhaalmanoeuvre voorbij is, is 20 cm meer dan voldoende ruimte om jou af te snijden. Verder worden er geen regels nageleefd en is het ‘ieder voor zich’. De makers van het RTL7-programma ‘Idioten op de weg’ halen hier hun materiaal vandaan. Ik zie ook nog een camper die heeft geprobeerd om over een droge sloot heen te springen: dat is niet gelukt. Gelukkig is het niet iemand van de groep. Ik ben benieuwd of we Polen halen zonder schade. Maar of het daar nou zo veel beter is ….?
Direct na de grensovergang Estland-Letland tank ik voor €0,99/ltr. Dat is dan wel weer leuk.
De camping is een stadscamping en is erg in trek. Hier tref ik de hoogste camper-dichtheid (aantal campers/m²) tot nog toe. Alles staat er: NL, DE, CH, GB, FIN, FR, N, …. Het lijkt wel of ze op elkaar staan gestapeld (foto). Dat heeft wel het voordeel dat je betrokkenheid bij de buren intens is. Ook als ze ruzie hebben, trouwens. Maar ach, het is mooi weer en we zitten dicht bij het centrum. Nog even bij de giga-supermarkt langs en dan kan ik gaan eten. En daarna neem ik nog maar een Wodka …en nog één ….

Dinsdag 11 juli, dag 34
Het regent. Vanaf een uur of 4 vannacht en het is daarna niet meer gestopt. En dat was voorspeld: regen ca 2 ltr/m². Per dag, niet per uur!!
En vandaag gaan we op busexcursie naar Riga ‘Altstadt’ (ofwel het oude gedeelte).
Omdat het weerbericht weliswaar regen, maar 23° voorspelt, gok ik op een korte broek. Dat heb ik overigens al het grootste deel van de vakantie gedaan en dat heeft tot nu toe goed uitgepakt. Zo ook vandaag: tot ca. 10 uur regen en daarna nog slechts één bui rond 16:00. Dus we zien Riga met droog weer. En dat is de moeite. Het nieuwe gedeelte van Riga bevat veel hoogbouw en is niets bijzonders, maar zodra we ‘Altstadt’ bereiken verandert het beeld. Dit deel van Riga is werkelijk fantastisch. Het mooiste wat ik deze vakantie tot nog toe heb gezien. Wat een prachtige gebouwen – nog veel Jugendstil – monumenten en andere bezienswaardigheden. Prachtige parken en het vele water dat het oude gedeelte omsluit: ja, dit deel ligt op een eiland. En ook: wat hebben de russen hier een hoop rotzooi neergezet. Zoals ook met Estland het geval was, is Letland vele malen van ‘eigenaar’ veranderd met als laatste ook hier de Sovjet Unie. En sinds het uiteenvallen hiervan zijn ze echt vrij. Het monument (foto) herinnert daar dan ook aan en wordt door de Letten serieus genomen. De reisleidster voor deze gelegenheid was ook het beste wat ons kon overkomen: komisch, attent, duidelijk en heel goed op de hoogte: enfin, een lot uit de loterij en dat hebben we wel anders meegemaakt. BTW: ook hier heb ik veel foto’s gemaakt en die verschijnen na mijn terugkomst op mijn website.
Na een gezamenlijke warme lunch bekijken wij nog de markthallen – groot maar weinig interessants – en drinken we op de verschillende terrasjes nog de nodige cappuccino's en ander lekkers. Om 17:00 met de bus terug en daarna nog even TdF kijken. Een broodmaaltijd deze keer is genoeg, vanwege de warme lunch. Morgen vrije dag.

  • 11 Juli 2017 - 18:48

    Anton:

    Goed gedaan Jan! Beter dan Max Verstappen in Oostenrijk afgelopen weekend.

    Vandaag in de krant: Je woonplaats raakt zijn burgemeester kwijt. Die gaat naar Den Bosch toe .... enz.

    Gelukkig heb je alles heel gehouden. Goede reis en tot de volgende stop te Litouwen. En ben voorzichtig met de wodka !

    Gr, Anton

  • 11 Juli 2017 - 19:28

    Dymphi Vermelis:

    Jan, sorry maar ik moest hardop lachen om jouw verslag van maandag en dinsdag, snap precies wat je overkomt. Het is de eerste keer dat ik in je verslag zit...ga vanavond bij het begin beginnen...veel geluk en plezier deze reis...

  • 12 Juli 2017 - 16:52

    Coos:

    Ha die Jan,

    Oh wat zul jij de Nederlandse wegen straks weer waarderen. Je betaalt met plezier je wegenbelasting..........
    Ha, ha die camping.... lekker gezellig zeg!
    Veel plezier verder
    Liefs,
    Coos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik ben Jan, ik woon in Veldhoven en ik heb verschillende hobbies, waaronder tennissen, motorrijden en rondtrekken met de camper.

Actief sinds 26 Feb. 2017
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 24308

Voorgaande reizen:

24 Januari 2019 - 10 Maart 2019

Andalusië

16 Juni 2018 - 07 Juli 2018

Wales, United Kingdom

05 Juni 2017 - 24 Juli 2017

Finland, St-Petersburg, Baltische staten

Landen bezocht: