Naar Kaunas - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van Jan Bos - WaarBenJij.nu Naar Kaunas - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Naar Kaunas

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 Juli 2017 | Litouwen, Kaunas

Woensdag 12 juli, dag 35
Ik heb deze rustdag gebruikt om nog een keer Riga in te gaan om een aantal dingen te bekijken waar we gisteren niet aan toe zijn gekomen. Te voet, want de stad is dichtbij (ca. 2½ km). In de giga-supermarkt waar ik het maandag over had, zit ook een groot aantal eettentjes. Daar heb ik mezelf maar eens uitgebreid getrakteerd op kebab, frites met groenten en een cola. Voor de totaalprijs van €2,85 …. Na de routebespreking wordt er getrakteerd door een jarige en we blijven nog een tijdje doorborrelen. Tot een uur of 22:00 want morgen hebben we een vol programma.

Donderdag 13 juli, dag 36
Vandaag staat de rit naar Kaunas (Litouwen) op het programma en er zijn twee reistips: ‘slot Rundale’ en ‘de berg der kruizen’. Als je ze allebei doet, is de dagafstand meer dan 300 km. Op tijd weg dus. Als ik vertrek schijnt de zon en het valt mij direct op dat het zo stil is in de camper. Niets trilt, kraakt of piept. Dat komt natuurlijk door het ritje door Riga: het is net als met zand, dat – aangetrild – zo vast als een huis ligt. Weliswaar ligt de hagelslag nu tussen het ondergoed (gelukkig nog wel in verpakking), heeft de kaas een merkwaardige vorm aangenomen en zijn de handdoeken verdwenen, maar je hoort ze niet. Prima dus. Het verkeer hier is net als in Estland. Verkeersborden met een rode auto naast een zwarte maken nauwelijks indruk: het voordeel van het negeren van zo’n bord is wel dat de passerende automobilist zijn tegenligger van héél dichtbij in de ogen kan kijken. Ik ook, trouwens. Wonderlijk genoeg houdt men zich wel behoorlijk aan de snelheid en zijn stoplichten heilig: ik heb nog niemand door rood (of zelfs oranje) zien rijden. Het tanken wordt ook steeds leuker; ik zie nu al diesel voor €0,92/ltr. Ik zou wel méér willen tanken maar GW heeft ons verteld dat vol=vol en dat geldt ook voor de brandstoftank van de camper.
Het slot is een kopie van Versailles en ik ga er dan ook niet in. Van de buitenkant zijn de gelijkenissen al zo groot dat het binnen niet anders zal wezen. Als ik terugloop naar de camper begint het te regenen en dat blijft het doen tot ik op de camping in Kaunus sta. Ik heb nog wel de berg der kruizen bekeken (een enorme verzameling kruizen en Christusbeelden – zie de gejatte foto) maar dat ziet er in de regen toch minder uit. Daarna nog 150 km over zeer slechte wegen naar Kaunus. De hagelslag en kaas beginnen zich toch weer te roeren … De camping is prima en we hebben weer eens ‘WiFi tot in de camper’. Morgen vrije dag en daarna naar Vilnius, de hoofdstad.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik ben Jan, ik woon in Veldhoven en ik heb verschillende hobbies, waaronder tennissen, motorrijden en rondtrekken met de camper.

Actief sinds 26 Feb. 2017
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 24404

Voorgaande reizen:

24 Januari 2019 - 10 Maart 2019

Andalusië

16 Juni 2018 - 07 Juli 2018

Wales, United Kingdom

05 Juni 2017 - 24 Juli 2017

Finland, St-Petersburg, Baltische staten

Landen bezocht: