Haapsalu - 2 - Reisverslag uit Haapsalu, Estland van Jan Bos - WaarBenJij.nu Haapsalu - 2 - Reisverslag uit Haapsalu, Estland van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Haapsalu - 2

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 Juli 2017 | Estland, Haapsalu

Vrijdag 7 juli, dag 30.
Deze rustdag hebben we met z’n 3-en down-town Haapsalu bezocht. Best een aardig stadje maar niet om hier heel lang te blijven. De voorzieningen (winkels etc) zijn voldoende, de haven is leuk en er is morgen een Regatta. Morgen. Als wij in Tallinn zijn, dus. Maar aan de weersvoorspelling te zien gaat dat niet echt spectaculair worden: met een West 2 zullen er geen bootjes (30 ft ) kapseizen, neem ik aan. We drinken ergens een heerlijke cappucino en we doen inkopen om vanavond te ‘Grillen’ (ja, dit is Duits. In 31 noemen we zoiets BBQ-en). Speklapjes, koteletten en wok-groente: kan ik mijn elektrische wok ook nog even gebruiken – als het 220V net dat tenminste toelaat …
Enfin, lekker, genoeg, drank en laat. Dat zijn de kernwoorden van deze avond. Daarna naar bed om morgen om 8:00 te vertrekken naar Tallinn. En omdat de busrit daar naar toe ruim een uur gaat duren, kunnen we dan verder slapen.

Zaterdag 8 juli, dag 31
Bij vertrek naar Tallinn stapt er ook een vrouwelijke gids in. En die begint te praten en houdt daarmee niet meer op tot we weer terug zijn. Van slapen komt dan dus weinig terecht, maar wat ze vertelt is interessant en ze doet dat ook nog op een komische manier. Allereerst over Estland zelf, dat in de loop van de tijd o.a. – al of niet vrijwillig – deel heeft uitgemaakt van Denemarken, Zweden, Polen, Duitsland en tenslotte de USSR. En omdat de Russen Estland strategisch belangrijk vonden, hebben ze een derde van de bevolking naar Siberië gedeporteerd en dat aangevuld met Russen. Fijne jongens. Maar na de Perestrojka (1994) – waar de USSR uit elkaar viel – is Estland zelfstandig en sinds 2004 EU-lid. De euro kwam in 2011. En alsof er nog niet genoeg narigheid was langsgekomen: ook de ramp met de Estonia (veerboot naar Stockholm) passeert de revue …
Tallinn is de hoofdstad van Estland en is erg leuk. Mooie gebouwen, veel standbeelden en andere ‘Denkmals’ en een heel gezellige binnenstad met leuke steegjes en restaurants. En die zijn er meer dan genoeg. Inclusief een leuke meid voor de deur om je naar binnen te lokken. Ook een leuke markt en verschillende straatartiesten ontbreken niet. Enfin, foto-materiaal genoeg en de resultaten daarvan komen na mijn terugkomst weer op de website. Onze lunch hebben we gebruikt in een schattig hofje met even schattige prijzen – hoewel, echt duur is Estland nu ook weer niet.
Ik merk nu dat het sneller donker begint te worden. Nog niet helemaal echt zwart, maar veel donkerder dan in noordelijker gelegen Finland. Ook worden de nachten kouder – ik heb zelfs ‘s-morgens de kachel aan !!. En na enkele dagen mug-vrij te zijn geweest (hadden die beestjes het misschien ook te koud?) zijn ze nu weer voltallig aanwezig. De muggenhorren goed gesloten houden en volspuiten met muggen-afweer is het devies, anders doe je ‘s-nachts geen oog dicht.
Morgen wederom een vrije dag en dan krijgen we een lunch van ACSI. Nou ja, of ACSI die lunch betaalt …? De dag zelf zal wel neerkomen op schoonmaken en lummelen.

Zondag 9 juli, dag 32
Opgestaan met een beetje regen, daarna in de ochtend bewolkt en ‘s-middags zon. Een graad of 20. En, zoals gezegd: lummelen, lunch, schoonmaken, lummelen en naar bed. Morgen verlaten we Estland en gaan we naar Riga (Letland): 290 km met Diesel van ca. €1,11/ltr.