Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Jan Bos - WaarBenJij.nu Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Helsinki

Blijf op de hoogte en volg Jan

04 Juli 2017 | Finland, Helsinki

Zondag 2 juli, dag 25
Ik ben vandaag nog een keer naar downtown-Lappeenranta geweest. Op de fiets deze keer, omdat het prima weer was. Er was de Europamarkt en op het strand hadden kunstenaars zich uitgeleefd door zandsculpturen neer te zetten (foto’s). Knap werk van die mannen; dit moet blijven staan tot eind juli. De Europamarkt werd heel druk bezocht en was zoals elke markt nauwelijks interessant; onze Nederlandse vrienden stonden er met kaas en salami en deden goede zaken. Verder weinig te beleven en dus terug naar de camping.
Inmiddels ken ik het reisgezelschap aardig goed en kan ik de schapen van de bokken scheiden. Met sommigen (alle Zwitsers) heb ik totaal geen contact maar met de rest kan ik redelijk tot goed overweg. Ik had het al eerder over een paar buitenstaanders en inmiddels is daar een vast groepje klagers en zeurders bij gekomen. Het is nooit goed, ze snappen het niet, ze weten het niet of ze zijn te dom (of elke combinatie van vorenstaande). Iemand gaf dat treffend weer met de opmerking dat “sommige mensen hun hoofd alleen hebben om er voor te zorgen dat hun lichaam niet vol water loopt”. Het is een mirakel dat iedereen toch elke keer de camping weer weet te vinden: de routebespreking (hier wordt de route naar de volgende camping tot in detail uitgelegd, inclusief eventuele bezienswaardigheden) is nog niet afgelopen of men begint aan elkaar te vertellen hoe de route van morgen er uitziet. Het kan twee, drie keer verteld worden: ze luisteren niet, ze lezen niet en het is daarna de schuld van de reisleiding – die ik zelf overigens nog niet op fouten heb kunnen betrappen (ja, ze lezen mee, vandaar ;). Het lijkt veel op mijn lesjes bij Seniorweb: oude(re) mensen luisteren niet, lezen niet en zijn ook nog eens stronteigenwijs – mijn oudere vrienden en kennissen uitgezonderd, natuurlijk. De sfeer wordt er al met al niet echt beter op.

Maandag 3 juli, dag 26
Vandaag reisdag naar Helsinki. De afstand is ca. 225 km. Ik sta op met de zon en dat blijft zo tot en uur of 13:00. Dan wil ik één van de weinige bezienswaardigheden onderweg bekijken en begint het te regenen. Niet een klein beetje maar echt en veel. Ik ben door het dorpje heengereden maar ben de auto niet uitgekomen. Doorgereden naar Helsinki waar de zon volop scheen. Het was er een graad of 21.

Dinsdag 4 juli, dag 27
Ik ben nu ruim 4 weken onderweg en de kilometerteller is de 3000 gepasseerd. Dat eerste betekent dat ik over minder dan drie weken al weer thuis ben (DV). Oeps, de tijd vliegt inderdaad. Maar er staat nog veel op het programma, dus niet getreurd. Het belooft een zonnige en warme(re) dag te worden; als dit structureel wordt hebben we een probleem, want hier zijn wij echt niet aan gewend. Vandaag hebben we een busexcursie naar Helsinki en er staan 5 bezoeken op de lijst: de Dom, de Uspensi-kathedraal, de markt aan de zuiderhaven, de rotskerk en het Sybeliusmonument.
We krijgen een lokale gids in de bus die ons in twee uur Helsinki wil laten zien. En dat lukt aardig. Na de Dom (foto) en de kathedraal gaan we naar de haven. Daar staat een reuzenrad met daaraan twee speciale wagentjes: één met Sauna en één voor VIPS met glazen bodem, champagne en meer moois en lekkers. We zijn daar maar niet ingegaan, want deze speciale wagentjes (foto’s) kosten meer dan €200. Per half uur, wel te verstaan. Aan de haven hebben we een hapje gegeten en we zijn op de markt geweest. Kersen en aardbeien zijn dik aan de prijs en je koopt ze per liter. Hierna naar een kerk die deels is uitgehakt uit de rotsen en een fantastische akoestiek heeft. We sluiten de dagtrip af met een bezoek aan het Sybelius monument (Finse componist).
En tenslotte zoals elke dag: borrelen, eten en slapen. Morgen opnieuw een rustdag en daarna verlaten we Finland en gaan we naar Estland.

  • 04 Juli 2017 - 19:14

    Nicole:

    Ohh eigenwijze oudere mensen! Laat het los en geniet!

  • 05 Juli 2017 - 00:05

    Rob:

    Mooi verslag Jan, graag ook nog wat scherpe observaties van de bewoners.
    De Finnen, de Esten, hoe ervaren zij deze camper invasie?

  • 05 Juli 2017 - 08:04

    Ton:

    Ja, ja, het is me wat met ons 'oudjes'. Misschien herkennen we ons zelf ook wel een beetje hierin. Maar de reis bevalt nog steeds? Of een volgend keer toch maar weer de NKC? Hoe heette je reiscluppie ook al weer?

  • 05 Juli 2017 - 11:52

    Anton:

    Sim Jan, se deus quiser!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik ben Jan, ik woon in Veldhoven en ik heb verschillende hobbies, waaronder tennissen, motorrijden en rondtrekken met de camper.

Actief sinds 26 Feb. 2017
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 24368

Voorgaande reizen:

24 Januari 2019 - 10 Maart 2019

Andalusië

16 Juni 2018 - 07 Juli 2018

Wales, United Kingdom

05 Juni 2017 - 24 Juli 2017

Finland, St-Petersburg, Baltische staten

Landen bezocht: