St Petersburg - Reisverslag uit Lappeenranta, Finland van Jan Bos - WaarBenJij.nu St Petersburg - Reisverslag uit Lappeenranta, Finland van Jan Bos - WaarBenJij.nu

St Petersburg

Blijf op de hoogte en volg Jan

02 Juli 2017 | Finland, Lappeenranta

Donderdag 29 juni, dag 22
We vertrekken om 6:45 om rond 7:15 in te schepen op de MS-Carelia die ons naar Vyborg in Rusland moet brengen. Paspoortcontrole en inschepen verlopen vlot en we zijn rond 7:30 onderweg. De tocht naar Vyborg gaat over het Saimaa kanaal. Dit kanaal is 40 km lang en bevat 8 sluizen om een hoogteverschil van bijna 80 meter te overbruggen: ca 10 meter per sluis dus. En dat is best veel. Onderweg hebben we volop zon en de temperatuur is aangenaam. Om 12:00 uur is er een lunch aan boord en we komen om 13:10 aan in Vyborg. Daar begint Rusland. En dat merk je. We wachten eerst 45’ voordat we van boord kunnen en daarna begint de tergend langzame paspoortcontrole. Vooraf moesten we een formulier invullen dat aan de douane moet worden afgegeven (vergelijkbaar met de entry in de VS) en dat formulier wordt door een nors kijkende dame uitgebreid bekeken. Dan nog een paar keer naar mij om te zien of ik het wel echt ben en dan opnieuw gesnuffel in paspoort en formulier. Kennelijk blijkt uiteindelijk dat ik toch niet bij de KGB sta geregistreerd en ik mag door. En dat 37 keer dus. Vyborg ziet er oud, versleten en verlopen uit; precies zoals je je een Russische stad voorstelt. De bus inclusief lokale gids staat klaar en de gids waarschuwt direct voor twee zaken: het levensgevaarlijke verkeer en zakkenrollerij. Ook meldt hij dat het al 15 jaar geleden is dat hij een rondleiding in het Duits heeft gedaan; omdat we bijna geen woord verstonden van wat hij vertelde, geloofde ik dat direct. En die gids hielden we voor de volle drie dagen ….Aangaande het verkeer had hij ook gelijk: een tweebaansweg gebruik je hier alsof er drie banen zijn en soms is dat wel wat benard. Onze bus rijdt dan ook vnl. op de vluchtstrook. Verder valt op dat de snelweg naar St. Petersburg (M10/E18) prima is en dat je hier het beste Diesel kunt tanken: Ru 39 / ltr (ca. €0,60). Aan standbeelden van Lenin onderweg is tenslotte ook geen gebrek. Het Vasilievsky hotel in St. Petersburg is prima. Alles wat je van een goed hotel verwacht is aanwezig, inclusief gratis WiFi, moderne liften en goed Engels-prekend baliepersoneel. Niets op aan te merken dus. Na een klein hapje eten is er ‘s-avonds nog een rondvaart excursie; na een half uur op de verkeerde plaats op de boot te hebben gewacht, was dit – ondanks onverstaanbare uitleg – een succes.

Vrijdag 30 juni, dag 23
Het programma voor vandaag omvat een wandelexcursie door St. Petersburg en een (naar keuze) bezoek aan de Hermitage of Peterhof. Ik heb voor de Peterhof gekozen. Na een prima ontbijt lopen we om 9:00 als ganzen achter onze onverstaanbare gids aan. Paraplu in de hand, maar die blijken we vandaag niet nodig te hebben: ijsmuts wel. Alles hier is groot, groter en grootst. St. Petersburg heeft niets te lijden gehad van WOII en dat merk je. Pracht en praal voeren de boventoon: heel anders dan Vyborg dus. Deze stad is modern (heeft bijv. bijna alle stoplichten voorzien van down-counters) en lijkt in veel opzichten op Amsterdam: geen wonder, want Peter de Grote heeft ook een tijdje in Amsterdam gewoond om daar te leren hoe het moet. Aan kanalen dan ook geen gebrek. De hoofdader is de rivier Neva en alles komt daar op uit. Dit moet je zien. Beschrijven is lastig en dat ga ik dan ook niet verder proberen. Als ik terug ben, kunnen liefhebbers de foto’s op mijn website vinden.
De Peterhof – zeg maar zomerverblijf van Peter de Grote – is te bereiken per draagvleugelboot die er ca. 30 minuten voor nodig heeft. Het waait stevig maar daar heeft de boot geen moeite mee. Waar St. Petersburg zelf al ‘overdone’ is, geldt dat nog veel meer voor de Peterhof. Dit park, dat veel weg heeft van Versailles is overdone, overdone en nog eens overdone. Het ene paleis nog groter dan het ander en overal praal. Werkelijk absurd. Enfin, bij terugkomst ook hiervan foto’s op de website. Na het bezoek varen we weg en na 20 meter valt de motor van de boot uit. Bij – inmiddels – windkracht 6 is het best leuk om te zien hoe de bemanning dit oplost. We worden uiteindelijk met een andere boot teruggebracht.
‘s-Avonds eten in het hotel. Voor een rekening van €20 voor diner + 2 bier hoef je het in ieder geval niet te laten.

Zaterdag 1 juli, dag 24
Om 9:30 beginnen de ganzen weer te lopen en bekijken we – in de stromende regen – nog de Peter en Paul burcht. Nou ja, bekijken: zo snel mogelijk een restaurant vinden om daar koffie te drinken en op de bus te wachten.
Bij aankomst in Vyborg hebben we nog wat tijd over en zien we opnieuw de troosteloosheid van een Russische stad. De boottocht terug (8 sluizen, nu omhoog) verloopt vlekkeloos en het weer wordt beter naarmate we Finland naderen. We komen dan ook met zon aan. Na een goed buffet rond 19:00 komen we om 22:00 aan in Lappeenranta. Alles staat er nog net zo als toen we vertrokken, dus borreltje en naar bed. Morgen vrije dag en daarna reisdag naar Helsinki.

• 02 Juli 2017 - 19:26

Ineke:

Hi Jan,
    Je Russische avontuur is achter de rug. St. Petersburg de moeite waard denk ik? Maar zo te horen is Rusland nog steeds koud en kil vooral bij ontvangst van buitenlanders. Hopelijk wordt het weer nu de komende weken beter daar.
    Hier gelukkig mooi weer hebben ook een dip gehad. Vandaag een prachtige tentoonstelling in het N. Brabants Museum in Den Bosch gezien. Geniet verder van je reis ik zal af en toe het lezen om te zien hoe de reis verder verloopt.
    Groetjes,
    Ineke

• 03 Juli 2017 - 16:27

Coos:

Ha die Jan,

Dat was ook weer een heel avontuur. Nu ben je dus ook in Rusland geweest. Blijven er nog wel landen over waar je nog niet bent geweest? Jammer dat het weer maar niet mee wil zitten.
    Hoe is het met de andere reisgenoten? Heb je een beetje contact met ze, of is het maar zozo?
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal