Kuopio - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Jan Bos - WaarBenJij.nu Kuopio - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Kuopio

Blijf op de hoogte en volg Jan

22 Juni 2017 | Finland, Kuopio

Dinsdag 20 juni, dag 13
Ik werd vanmorgen wakker door het zachte tikken van de regen op het zolderraam. Ja, ik heb een zolderraam. Sterker nog, ik heb er drie. Dat belooft niet veel goeds. Maar ja, zoals eerder gemeld, bij een reisdag is dat niet heel erg, want je zit toch voornamelijk achter het stuur. 204 km asfalt-lint dat tussen bossen en meren doorloopt. Met weer op elke 5 km een waarschuwingsbord tegen overstekende elanden: opnieuw geen enkele lafbek gezien. Prachtige natuur, maar wel nat. Want het zachte tikken is inmiddels overgegaan in echte regen en die houdt de eerste 120 km aan. Daarna wordt het droog en ik kom met zon aan op de camping in Kuopio; ondanks deze zon blijft de temperatuur op 15 graden steken.
Maar daarmee is de dag niet klaar. Er staan nog een ‘houthakkershow’ en een echt Fins buffet op het programma. Bij de houthakkershow wordt echter weinig gehakt: het blijkt een boer-met-hoed die op een dikke houten boomstam op het water evenwicht kunstjes doet. Of althans, dat probeert want hij gaat verschillende keren kopje onder. Ach, de bedoeling is goed en wat hij presteert kan ik hem niet nadoen. Daarna volgt het buffet-diner dat echt goed smaakt en zeer gevarieerd is: veel vis en groenten. En het eerste drankje is inclusief. Enkele gasten hebben echter aan één glas wijn niet genoeg en bestellen een tweede à raison van €5,16. En dat valt nog mee, want bij het pizzadiner van gisteren kostte een glas huiswijn €10 (!!). Tussendoor worden we getrakteerd op een andere boer-met-hoed die, samen met zijn dochter, folklore in stand houdt door met accordeon en viool, muziek te maken: tot en met de ‘Tulpen uit Amsterdam’. De sfeer zit er goed in: één van de Zwitserse vrienden begint zelfs te jodelen en de rest zingt uit volle borst mee. Ach je kent dat wel van de Oktoberfesten in Duitsland.

Woensdag 21 juni, dag 14
Vandaag is het ‘Ausflugtag’ naar Kuopio. We vertrekken om 9:30 met de bus, om in Kuopio de Puijo toren (foto) te bekijken. Vervolgens een bezoek aan een Russisch-Ortodoxe kerk waarna we op de markt worden losgelaten en we de middag (tot 14:30 uur) ter vrije besteding hebben. Omdat het vandaag de langste dag is, gaan we zelf een Midzomernachtfeestje bouwen. Er wordt een grill opgezet en er wordt voor wijn en bier gezorgd. Ik heb zelf vanmiddag al een flinke kotelet gekocht, dus honger ga ik niet lijden. Vanaf 19:00 ‘geht’s los’. Helaas blijkt niet iedereen mee te doen en bovendien is het steenkoud. We zitten in een soort prieel rondom een kampvuur en er zijn verschillende BBQ’s meegebracht. Met allerlei kunst en vliegwerk wordt de wind zoveel mogelijk buiten gehouden, zodat het toch nog dragelijk wordt. En dan wordt het toch nog gezellig en gaat het door tot laat in de avond. Dat het weer niet donker wordt, was al bekend. Morgen vrije dag.

• 22 Juni 2017 - 13:43

Coos:

F

• 22 Juni 2017 - 13:49

Coos:

Nou ja, dat was wel een erg kort berichtje......

Hoi Jan,

Wat een verschil hè? Het is hier momenteel 33,8 graden en zo droog als gort. Nog steeds geen regen gehad hier, maar is in aantocht, zeggen ze.....
    Over droog gesproken..... wijn voor 10,- een glas? Kan je gelijk stoppen met alcohol en maar overgaan op de cola......
    Je hebt het aardig naar je zin begrijp ik. Kennelijk zitten er wel leuke mensen tussen.
    Gelukkig maar, want je weet maar nooit.
    Veel plezier de komende tijd met het vervolg van je reis,
    Groetjes van Hans en mij

• 23 Juni 2017 - 11:57

Arlette:

Hoi Jan,
    Wat maak je veel mee en zie je veel. Prettig om te lezen en om de fotos te bekijken.

• 23 Juni 2017 - 13:09

Anton:

Hoi Jan,

Je gaat aardig richting het noorden. Als ik de kaart bekijk wel veel blauw, nogal wat meren blijkbaar. Heb je al een duik genomen of is dat te koud ?
    Kijk uit dat je niet te dicht bij de Russische grens komt of per ongeluk oversteekt !

Tot je volgende bericht. Ben benieuwd wanneer je de eerste echte levende eland tegenkomt.

Hier in 040 vandaag weer normale temperaturen.