Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Jan Bos - WaarBenJij.nu Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Turku

Blijf op de hoogte en volg Jan

17 Juni 2017 | Finland, Turku

Lieve lezertjes,
Jullie reacties worden zeer op prijs gesteld. Dank daarvoor. Het geeft mij het idee dat mijn blogje wordt gelezen en dat jullie zelfs – een beetje – meeleven. Dus: hoe meer reacties, hoe leuker ik dat vind.

Enfin, nu eerst nog even terug naar gisteravond (dag 9).
Ik zit bij de camper van de buren en plotseling zie ik een konijn, ter grootte van een hond, in warp-speed zigzaggend op ons afkomen. Op het laatste moment schiet het dier naar links, richting mijn camper. Omdat ik geen zicht heb op mijn zijdeur, rijst de vraag: is die deur dicht. Antwoord nee. Volgende vraag: zit het muggenhor ervoor. Antwoord: geen idee.
Ik zit lekker aan de borrel, dus ik onderneem geen actie.
Een klein half uur later komt er een hert zigzaggend tussen de campers door; het benadert ons eerst van links en volgt daarna dezelfde weg als het konijn. Opnieuw dezelfde vragen als voorheen, opnieuw dezelfde antwoorden. Ik zit nog steeds lekker te borrelen dus geen actie.
Als we zijn uitgeborreld ga ik terug naar mijn camper en ontdek dat ik bezoek heb. Oeps. Wat doe je met zo’n beest. Vangen en gereedmaken voor de BBQ van morgenavond of verjagen. En bij beide opties geldt dan natuurlijk: hoe?
Ik kies voor de eerste optie en ga aan de gang om het beest met een vliegenmepper (je moet toch wat….) te lijf te gaan. Na een langdurige achtervolging in de camper heb ik het beest dan eindelijk in een hoek gedrongen en kan ik hem de genadeklap geven.
Waarna tenslotte de hamvraag volgt: is muggenvlees wel lekker op de BBQ?

Vrijdag 16 juni, dag 10.
Ik heb vannacht niet zo goed geslapen. Niet alleen heb ik van herten en konijnen gedroomd, ook wordt het maar niet donker. We zitten inmiddels tegen midzomernacht aan en dat betekent dat het hier ‘s-nachts eigenlijk de hele nacht (een beetje) licht blijft. Straks, als we nog noordelijker gaan zal dat nog wel toenemen, maar het verschil met +31 is nu al aanzienlijk.
De midzomernachtfeesten worden hier overigens niet op 21-, maar op 24 juni gevierd; dat gaan we nog meemaken.
Om 9:30 uur werden we door een bus opgehaald voor een dagje ‘Ausflug’ naar Turku. Het belooft een prachtige dag te worden: droog en ca. 21 graden. Wat wil je nog meer.
Eigenlijk zijn er maar twee dingen echt bekend van Turku: de Burcht en de Dom. En die hebben we dan ook beide bekeken. Leuk zijn de verhalen die we (m.n. bij de Burcht) horen over Zweedse bezetting, Russische inmenging etc. en overal kom je weer de verhalen van die Deense machtswellustelingen tegen. Nou, dat is tegenwoordig wel over.
Het middagprogramma omvatte een bezoek aan het Luostarinmäen käsityöläismuseo (Handycraftsmuseum); een authentiek dorpje waar je kon zien hoe de mensen een paar eeuwen geleden leefden en hun beroep uitoefenden. Best leuk, ware het niet dat de handcrafstmannen net allemaal op vakantie blijken te zijn en je alleen de huizen, kamers en werkplaatsjes kon bekijken. Niet echt iets voor lange mensen overigens: de gemiddelde Fin zal toen niet groter dan 1.40m zijn geweest, denk ik.
‘s-avonds een Amerikaanse BBQ (waar iedereen zijn eigen eten en drinken meebrengt) die tot in de kleine uurtjes doorging. Ach, morgen hebben we een korte reisdag, dus dat wordt geen issue.

Inmiddels ontstaan er wel groepjes. De Zwitsers zijn behoorlijk close, waarschijnlijk omdat ze elkaar zo goed kunnen verstaan. De Duitsers verstaan de Zwitsers maar half en het Nederlandse trio heeft – begrijpelijkerwijs – nog meer moeite om ze te verstaan. Na drie keer ‘Bitte’ heb ik nog steeds geen idee wat de beste M/V bedoelt. Ook zijn er een paar mensen (singles) die buiten de groep vallen (of zichzelf buiten de groep stellen): niet zo fijn. Gelukkig hoor ik daar niet bij. Ik versta het Duits meestal goed/voldoende en weet op de juiste momenten ‘Ja’ of ‘Nein’ te roepen en/of instemmend te knikken. Het spreken is wat lastiger, – maar gaat allengs beter – maar daar word ik doorgaans goed mee geholpen. En de indruk wekken dat ik precies weet waar het over gaat, is ook een kunst ….

  • 17 Juni 2017 - 11:23

    Nicole:

    Viel spass!

  • 17 Juni 2017 - 11:44

    Rob:

    Het wordt steeds interessanter Jan, ik lees het ook met veel plezier, konijnen zo groot als een hond op warp speed, wat drinken jullie eigenlijk daar?

  • 17 Juni 2017 - 13:03

    Hans:

    Zwitsers zijn stug en moeilijk toegangkelijk, is onze ervaring van een vakantie in Zwitserland. Op eigen ervaring gestoeld dus!
    En nachten dat het niet donker wordt, dat weet ik nog van Alaska, is heel bijzonder. S'nachts om 12 uur buiten een boek lezen zonder kunstlicht. Weer iets om van je bucket list te schrappen.
    En muggen? Finland is toch vooral bekend door zijn muggen. Vooral veel, heel veel, toch?

  • 17 Juni 2017 - 19:45

    Anton:

    Had je nou het hert of het konijn gevangen? Ik ben benieuwd of ie gesmaakt heeft op de BBQ.
    Hyvää matkaa !

  • 17 Juni 2017 - 22:10

    Coos:

    Het wordt steeds avontuurlijker lees ik.
    Voor je volgende verjaardag misschien verduisteringsgordijnstof vragen? Wakker blijven liggen vanwege het licht is toch eigenlijk armoe......
    Ach dat Duits hè? Lijkt makkelijk totdat je het zelf moet spreken en het iets verder gaat dan praten over het weer.
    Veel plezier verder

  • 18 Juni 2017 - 19:39

    Hans:

    Leuk verslag. Ik lees net dat er een staking is op de Meyerwerft in Turku. Jammer had je daar een mooie excursie kunnen hebben. Zie je de Duitse grunlichkeit. Veel plezier en een goede reis.

  • 18 Juni 2017 - 21:46

    Karin:

    De Dierenbeschermer in mij moet toch even reageren Jan! Een dier opjagen en in een hoek drijven met een vliegenmepper, hoe kun je, foei !! Niet meer doen hoor. Misschien had je teveel borreltjes op aangezien je niet meer wist of het een hert, konijn of mug was? Maar dan nog, lief zijn voor dieren. Ook in Finland of anywhere. Afgesproken?
    Ok, dat gezegd hebbende, wij zijn inmiddels in Italie aangekomen maar ook hier hebben ze wifi, en anders kunnen we tegenwoordig gewoon roamen zonder 10-dubbel te betalen, dus we blijven je verhalen volgen. Viel spass!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik ben Jan, ik woon in Veldhoven en ik heb verschillende hobbies, waaronder tennissen, motorrijden en rondtrekken met de camper.

Actief sinds 26 Feb. 2017
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 24384

Voorgaande reizen:

24 Januari 2019 - 10 Maart 2019

Andalusië

16 Juni 2018 - 07 Juli 2018

Wales, United Kingdom

05 Juni 2017 - 24 Juli 2017

Finland, St-Petersburg, Baltische staten

Landen bezocht: