Dag 0 en 1 - Reisverslag uit Ebeltoft, Denemarken van Jan Bos - WaarBenJij.nu Dag 0 en 1 - Reisverslag uit Ebeltoft, Denemarken van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Dag 0 en 1

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 Juni 2017 | Denemarken, Ebeltoft

Woensdag 7 juni 2017.
Dag 0. Denemarken staat bekend om z’n slechte weer. En omdat ik vlak bij Denemarken zat, kreeg ik daar gisteravond nog wat van mee: onweer en regen. Maar ach, een buitje voor het stof …
Alleen hield het daarmee niet op. Toen ik vanmorgen opstond regende het. En nu, rond 15:00 regent het nog steeds. En tussendoor regende het ook.
Denemarken is geen land om op vakantie te gaan. Dat viel bij de grens al direct op: er wilden veel meer mensen uit dan er in wilden. En degenen die er in wilden waren waarschijnlijk allemaal transit reizigers: vrachtwagens en campers.
Ik moet de hele E45 af tot aan Arhus, waar ik de 15 op ga. En die hele 180 km is er niets te zien. Maar dan ook werkelijk he-le-maal niets. Geen koe in de wei, geen kerktoren, geen dorpje. Zelfs geen konijn of een schichtige ree. Alleen gras, gras en nog eens gras. En af en toe een boom. En slechts met grote moeite ontwaar je een sporadisch benzinestation. Verder is de weg (en het hele land) zo vlak als een spiegel. De hoogteaanduiding op mijn GPS komt niet boven de 6,53 meter. Nou, dan is zelfs Nederland nog bergachtig ….De Denen zijn dan ook niet trots op deze weg: ze hebben daarom zelfs niet de moeite genomen om deze weg een eigen naam te geven (zoals wij de A2 = E35 kennen). Zoals ik al van meer kanten hoorde: Denemarken (m.u.v. Kopenhagen) = gas geven en wachten tot je er weer uit mag ….
Ik arriveer rond 14:30 op de camping in Ebeltoft, waar de reisleiding mij al met open armen – en dito paraplu – verwelkomt. Er zijn al meer (Duitse) gasten en ik doe een korte kennismakingsronde. Vanavond samen koffie met degenen die er al zijn. Nog even het Duitse woordenboek doorlezen en ik ben er klaar voor. Ik ben benieuwd ...

De kennismakingsronde is de moeite waard. Zo zie ik snel wie er meegaan en wie een beetje op mijn golflengte zitten. Aardige mensen zitten er bij. Het blijkt dat er 10 Zwitserse koppels in het gezelschap zitten; de rest is Duits en Nederlands (de reisleiding en ikzelf). Nou kunnen Zwitsers best aardige mensen zijn, alleen je verstaat geen bal van wat ze zeggen. Zwitsers of Klingon: beide zijn niet geschikt voor communicatie met mij. Het verschil is, dat je dat van Klingon vooraf weet ….

En dan komen we op donderdag 8 juni, ook bekend als dag1. Die begint beter dan gisteren. Er is zelfs regelmatig zon te zien en de temperatuur komt ruim boven het vriespunt. Het grootste deel van de dag wordt besteed aan praatjes maken, beetje eten en nog meer praatjes maken. Want verder is Ebeltoft echt Deens: wegwezen …
Om 17:00 volgt de briefing waarin de reisleiding vertelt wat er gaat gebeuren, hoe dat gaat gebeuren, wanneer dat gaat gebeuren en wat voor rol wij daar zelf in spelen. Bottom line: common sense en een werkend navigatiesysteem zijn voldoende. En een Kreditkarte natuurlijk (jawel, we spreken nu alleen nog maar Duits met elkaar). We sluiten de dag af met een gezamenlijk diner. En een drankje…. en nog een drankje …..

  • 09 Juni 2017 - 20:57

    Coos:

    Nou Jan, jij hebt de regen gehad die wij graag zouden hebben. Hier is alles gortdroog. Ben benieuwd hoe de rest van de contacten verlopen. En natuurlijk hoe spannend de rest van de reis is. Alleen gras zou ik niet echt spannend vinden, maar ik neem aan dat dat nog wel wat verandert. Goede reis verder en veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik ben Jan, ik woon in Veldhoven en ik heb verschillende hobbies, waaronder tennissen, motorrijden en rondtrekken met de camper.

Actief sinds 26 Feb. 2017
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 24387

Voorgaande reizen:

24 Januari 2019 - 10 Maart 2019

Andalusië

16 Juni 2018 - 07 Juli 2018

Wales, United Kingdom

05 Juni 2017 - 24 Juli 2017

Finland, St-Petersburg, Baltische staten

Landen bezocht: