Dag 13 en 14 - Reisverslag uit Barmouth, Verenigd Koninkrijk van Jan Bos - WaarBenJij.nu Dag 13 en 14 - Reisverslag uit Barmouth, Verenigd Koninkrijk van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Dag 13 en 14

Door: Jan Bos

Blijf op de hoogte en volg Jan

30 Juni 2018 | Verenigd Koninkrijk, Barmouth

Dag 13 – donderdag 28 juni – Barmouth
Vandaag weer een rustdag die ik gebruik om de omgeving verder te verkennen (motor) en om een beetje te helpen bij de voorbereidingen voor de gezamenlijke maaltijd. Omdat iedereen meedoet en het ‘inschrijfgeld’ £2,50 bedraagt, is er dus een budget van £72,50 (29 deelnemers). Dat gaat niet lukken als de dames vrije hand krijgen, dus ik help hen een beetje terug naar de realiteit. Dat gaat goed: enkele mannen gaan de boodschappen doen – en dus moet er nauwkeurig worden omschreven wat er moet komen – en één dame gaat mee als ‘hulp’. Bij het afrekenen in de CO-OP supermarkt stopt de teller bij …..£73,50. Eén pond over budget dus en daar mogen we tevreden over zijn. Besloten is dat er twee hoofdgerechten komen: nasi en pannenkoeken (alweer?, ja alweer). Daarnaast een tonijnsalade en groene sla. En pindasaus. En als de voorbereidingen starten, komt het circus op gang: dié heeft nog dit en een ander heeft ook nog dat. Enfin, als het maar gezellig wordt. Na een avondje gezellig eten en drinken blijken er alleen nog 10 pannenkoeken en wat kleine restjes over: bravo voor de dames (en de eters ..). Die pannenkoeken eten we morgen wel op. Tevreden en volkomen lek geprikt door de muggen gaan we naar bed. Morgen excursie.
Dag 14 – vrijdag 29 juni – excursie naar Aberystwyth
Vandaag vertrekken we om 9:00 in de richting van Aberystwyth, waar we een stoomtrein zullen nemen naar Devils Bridge. Niet dus. In de omgeving van Devils Bridge blijken flinke bosbranden te woeden en dit deel van de excursie gaat daarom niet door. We stoppen ergens voor koffie en er wordt naarstig naar een alternatief gezocht: de Talyllyn Railway is het resultaat. Overigens blijkt dat in de omgeving van Manchester ook bosbranden woeden en dat daar zelfs het leger wordt ingezet om de boel in de hand te houden. Ja, deze weersomstandigheden (28+ graden) zijn ze hier niet gewend; normaal regent het hier veel en vaak. Aberystwyth blijkt een liefelijk dorpje waar we wat rondlopen en een hapje eten, deze keer op eigen kosten. Daarna met de bus naar de Talyllyn-trein die ook hier door vrijwilligers in stand wordt gehouden. Hier wederom smalspoor (ca. 70cm) dat er al ligt vanaf 1865. Er is intussen heel veel vernieuwd aan locomotieven, rijtuigen en de ca 10 km rails. Net als bij vorige ritjes gaat het allemaal heel rustig aan en als we boven komen staat de bus te wachten die ons terugbrengt naar de camping. Best leuke dag gehad, toch. Eten (overgebleven pannenkoeken dus), borrelen en proberen te slapen. Dat laatste valt al dagen niet mee vanwege de temperaturen, maar als je wacht tot een uur of 23:00, dan is het voldoende afgekoeld.
Morgen weer een vrije dag, wat ik een beetje veel van het goede vind. De periode in Barmouth mocht wat mij betreft wel wat korter zijn.

Coos:

Leuk verslag Jan. Inderdaad erg veel “vrije” dagen. Maar je vermaakt je toch wel. En die motor is natuurlijk een prima vervoermiddel. Het eten zou wel wat gezonder mogen, denk ik..... maar ja, allemaal volwassen mensen, die het wel zullen weten hè

Coos:

smiley werd niet meegenomen........

Coos:

smiley werd niet meegenomen........

• 30 Juni 2018 - 13:21

Karin:

Ik weet dat Engeland een uur achterloopt, maar niet een hele dag hoor! Donderdag was het 28 juni, vrijdag 29 juni en vandaag dus 30 juni. Je wilt natuurlijk langer op vakantie blijven, ik snap het! Enfin jammer dat foto’s uploaden niet lukt dit keer. We gaan denk ik vooral veel treinen zien op die foto’s. Het leest alsof jullie een leuke groep hebben dit keer, gelukkig. Veel plezier nog!

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Barmouth

Wales, United Kingdom

Van 16 juni t/m 7 juli 2018 maak ik een rondreis door Wales. Camper mee, aanhanger met motor mee en gáán met die banaan.
Het programma ziet er als volgt uit:
Dag 1: Aankomst in Hellevoetsluis. In de namiddag een welkomstdrankje.
Dag 2: In de namiddag inschepen op de ferry in Europoort/Rotterdam. Welkomstdiner en overnachting aan boord.
Dag 3: Aankomst in Hull, ontbijt aan boord en doorreizen naar Oswaldkirk.
Dag 4: Busexcursie naar York met een bezoek aan het nationale spoorwegmuseum. De middag ter eigen besteding in deze sfeervolle stad.
Dag 5: Bus-/treinexcursie: we gaan met de bus naar het gezellige kustplaatsje Whitby. Na onze lunch stappen we op de trein van de Yorkshire Moors Railway naar Pickering, waar de bus weer voor ons klaarstaat.
Dag 6: Reisdag naar Kendal met en route een gezamenlijk bezoek aan een kaasmakerij.
Dag 7: Bus-/treinexcursie: we maken een nostalgische treinrit met het stoomtreintje van de Ravenglass Railway en gebruiken een sandwich lunch. Daarna bezoeken we het Muncaster Castle.
Dag 8-9: Verblijf in Kendal in het Lake District. U kunt bijvoorbeeld een boottochtje maken in combinatie met de trein en de Beatrix Potter Gardens.
Dag 10: Reisdag naar Barmouth in Wales.
Dag 11: Verblijf in Barmouth, bijvoorbeeld voor de Fairbourne-Barmouth Steam Railway.
Dag 12: Bus-/treinexcursie. We maken een treinrit van Porthmadog naar Blaenau-Ffestiniog en gaan verder met de bus door het Snowdonia NP naar Betws-y-Coed voor onze lunch. Daarna bezoeken we het 'National Slate Museum' in Llanberis.
Dag 13: Verblijf in Barmouth.
Dag 14: Bus-/treinexcursie: met de bus naar Aberystwyth waar we de stoomtrein nemen naar Devil’s Bridge. Gelegenheid voor een wandeling naar de brug en waterval en met de bus weer terug.
Dag 15: Verblijf in Barmouth, of u maakt nog een rit met de stoomtrein naar Tywyn.
Dag 16: Reisdag naar Charlbury.
Dag 17: Verblijf in Charlbury, gelegenheid om de universiteitsstad Oxford en Blenheim Palace te bezoeken.
Dag 18: Bus-/treinexcursie: 's morgens een treinrit van Cheltenham naar Toddington. Daarna naar Stratford-upon-Avon waar u tijd ter eigen besteding heeft en naar Hall's Croft gaat (huis van Shakespeares dochter) voor een rondleiding en een afternoon tea.
Dag 19: Verblijf in Charlbury. Gelegenheid om nog een uitstapje in de Cotswolds te maken.
Dag 20: Reisdag naar Market Rasen.
Dag 21: ’s Morgens transfer naar het station en met de lokale trein naar Lincoln waar we het historische centrum bezoeken met de indrukwekkende kathedraal. ’s Avonds een sfeervol afscheidsdiner.
Dag 22: Reisdag naar Hull, inschepen en overnachting aan boord. De volgende dag aankomst in Europoort.