Dag 5 t/m 9 - Reisverslag uit Windermere, Verenigd Koninkrijk van Jan Bos - WaarBenJij.nu Dag 5 t/m 9 - Reisverslag uit Windermere, Verenigd Koninkrijk van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Dag 5 t/m 9

Door: Jan Bos

Blijf op de hoogte en volg Jan

25 Juni 2018 | Verenigd Koninkrijk, Windermere

Dag 5 – woensdag 20 juni – Whitby
Vandaag gaan we een kijkje nemen in Whitby. Om 8:45 staat de bus klaar om ons naar dit leuke kustplaatsje te brengen. Whitby staat bekend om zijn vissershuisjes rode dakpannen, de grote St Mary’s Church en om zijn grote en drukke haven aan de Ierse zee. We verkennen Whitby en komen met de hele groep om 13:00 samen voor een warme lunch: fish-and-chips, natuurlijk. Daarna gaan we aan boord van een stoomtrein van de Yorkshire Moors Railway die ons in 1½ uur naar Pickering brengt. Echte Engelse oude glorie die nog steeds in stand wordt gehouden. Daarna terug met de bus naar de camping. Borrelen, broodje en slapen completeren deze dag.
Dag 6 – donderdag 21 juni – reisdag naar Kendal/Windemere
Er staat vandaag 150km reizen op het programma. En dat zijn allemaal kilometers over heel smalle wegen waar je elkaar net kunt passeren. Ik heb met John en Jantine afgesproken dat ik bij hun blijf: de route is niet echt helder en in je eentje wil je dan nog wel een keer een aanwijzing missen. Ook de Garmin heeft het soms mis, dus dan is het makkelijker om samen op te trekken. In het begin verdwalen we dan ook prompt en komen op wegen terecht waar je nog geen fietser kunt passeren. Leuk als je een tegenligger tegenkomt – hetgeen gelukkig niet gebeurt. Als we een doorgaande weg hebben gevonden blijkt daar een afdaling van 28% in te zitten, die verboden is voor auto’s met caravan. Terug dus. Uiteindelijk vinden we de bedoelde route. Onderweg kunnen we een kaasmakerij bezoeken ‘als er tenminste parkeerplek is’. Die is er dus niet tegen de tijd dat wij daar aankomen en we rijden door naar de camping. Het is een prachtige route door het Noord-Engelse glooiende landschap: prachtige vergezichten en slingerende wegen daar dwars doorheen. De Beatles hadden het lang geleden al over de ‘The long and windings roads’ en daar zullen ze dit mee hebben bedoeld. De campingbaas is heel formeel: je moet je persoonlijk aanmelden en je mag wél met de auto, maar niét met de luifel op het gras komen. Daarvoor zijn de grindplaatsen bedoeld. Enfin, verder leuke camping met als nadeel dat je Wifi (duur) moet betalen en dat er nauwelijks 4G dekking is. Terug naar lang vervlogen tijden dus: opnieuw echt Engels. Motor van de trailer gehaald – wat nog best wat moeite kost omdat ik het slot pas na ca 15’open krijg - want overmorgen ga ik voor het eerst met de motor op pad, het Lake district in. Om 17:00 krijgen we van ACSI een borrel die voor mijn camper plaatsvindt. Gezellig, lekker en er was genoeg. Morgen excursie.
Dag 7 – vrijdag 22 juni – Ravenglass en Muncaster Castle
Vandaag staat er opnieuw een excursie op het programma: eerst naar Ravenglass waar we een treinreis(je) gaan maken met de nostalgische Ravenglass railway, daarna gezamenlijke lunch en vervolgens een bezoek aan het Muncaster Castle. Het weer is nog steeds goed en we vertrekken om 9:00 voor een rit van ruim 1½ uur naar Ravenglass. De wegen zijn hetzelfde als voorheen en dat is met een bus natuurlijk alleen maar uitdagender - als je zelf niet rijdt, tenminste.
Het station van Ravenglass is zoals je dat van oud-Engelse-historie verwacht: alles nog zoals het 100 jaar geleden ook moet zijn geweest. Het onverwachte is de breedte van het spoor waarover dat treintje straks moet gaan rijden: ik heb het niet gemeten maar denk dat dat nog geen 50 cm was. Het treintje is van mini formaat waar je net in past en dan met je hoofd tegen het plafond zit. En natuurlijk staat er een schattig klein stoomlocomotiefje voor dat de 10 wagons moet gaan trekken. Maar dat lukt allemaal en we komen na 40’ heelhuids aan bij het hotel waar we gaan lunchen. Grappig genoeg kan het treintje niet keren en wordt de locomotief op een draaischijf gereden die met handkracht wordt bediend, waarna hij achterstevoren de trein weer kan oppikken voor de terugreis. Lunch op oud-Engelse wijze – soep en sandwich – en daarna terug met hetzelfde treintje. De bus brengt ons vervolgens naar Muncaster Castle, waar we ca. een uur de tijd hebben om kasteel + tuinen te bekijken. Hele verhalen over wie er allemaal geslapen hadden etc. boeien me weinig. Tenslotte met de bus terug naar de camping, waar we om 18:00 uur arriveren.
Dag 8 – zaterdag 23 juni – Kendal en Windemere
Vandaag is een vrije dag – net als morgen trouwens – en iedereen kan zijn eigen gang gaan. Vannacht blijkt één van de gasten onwel te zijn geworden en hij is naar het ziekenhuis gebracht. Iets met veel te laag suikergehalte. Later op de dag is hij weer terug en alles lijkt normaal.
Ik ga met de motor naar Windemere aan het gelijknamige meer (prachtig !) en rijd over heerlijke motorweggetjes o.a. over de beroemde Kirkstone Pass (nou ja, hij steekt inderdaad iets omhoog). Kijken in de haven van Windemere waar je roeiboten kunt huren en met een rondvaartboot meekunt (beide niet gedaan) en inkopen gedaan bij Tesco (soort Action/Lidl). Ik was om ca. 15:30 terug op de camping en heb het verder rustig aan gedaan. Morgen weer vrije dag.

Dag 9 – zondag 24 juni – Windemere
Vandaag opnieuw een rustdag. Iedereen, mijzelf incluis, blijft op de camping om een beetje rond te hangen en te babbelen en borrelen. Morgen wacht ons een lange reisdag, dus iedereen trekt zich vroeg in zijn huisje terug.

• 25 Juni 2018 - 19:46

Karin:

Hey Jan, leuk om je reisverhalen weer te lezen. Je bent een geboren verteller! Ik mis alleen de foto’s bij je verhalen, geen foto’s dit keer? Klopt het dat je nog steeds in de UK zit en niet in Wales? Goede reis verder, we kijken uit naar je volgende verslag(en).
    Groetjes Karin

• 26 Juni 2018 - 19:26

Anton:

Ja, smalle wegen. Kan ik me herinneren van mijn fietsvakanties. Erg mooi maar uitkijken. Jammer dat je nu niet kunt vertellen welke beroemdheden er op muncaster castle hebben geslapen. Had graag willen weten eigenlijk. Groeten uit Vilnius.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Windermere

Wales, United Kingdom

Van 16 juni t/m 7 juli 2018 maak ik een rondreis door Wales. Camper mee, aanhanger met motor mee en gáán met die banaan.
Het programma ziet er als volgt uit:
Dag 1: Aankomst in Hellevoetsluis. In de namiddag een welkomstdrankje.
Dag 2: In de namiddag inschepen op de ferry in Europoort/Rotterdam. Welkomstdiner en overnachting aan boord.
Dag 3: Aankomst in Hull, ontbijt aan boord en doorreizen naar Oswaldkirk.
Dag 4: Busexcursie naar York met een bezoek aan het nationale spoorwegmuseum. De middag ter eigen besteding in deze sfeervolle stad.
Dag 5: Bus-/treinexcursie: we gaan met de bus naar het gezellige kustplaatsje Whitby. Na onze lunch stappen we op de trein van de Yorkshire Moors Railway naar Pickering, waar de bus weer voor ons klaarstaat.
Dag 6: Reisdag naar Kendal met en route een gezamenlijk bezoek aan een kaasmakerij.
Dag 7: Bus-/treinexcursie: we maken een nostalgische treinrit met het stoomtreintje van de Ravenglass Railway en gebruiken een sandwich lunch. Daarna bezoeken we het Muncaster Castle.
Dag 8-9: Verblijf in Kendal in het Lake District. U kunt bijvoorbeeld een boottochtje maken in combinatie met de trein en de Beatrix Potter Gardens.
Dag 10: Reisdag naar Barmouth in Wales.
Dag 11: Verblijf in Barmouth, bijvoorbeeld voor de Fairbourne-Barmouth Steam Railway.
Dag 12: Bus-/treinexcursie. We maken een treinrit van Porthmadog naar Blaenau-Ffestiniog en gaan verder met de bus door het Snowdonia NP naar Betws-y-Coed voor onze lunch. Daarna bezoeken we het 'National Slate Museum' in Llanberis.
Dag 13: Verblijf in Barmouth.
Dag 14: Bus-/treinexcursie: met de bus naar Aberystwyth waar we de stoomtrein nemen naar Devil’s Bridge. Gelegenheid voor een wandeling naar de brug en waterval en met de bus weer terug.
Dag 15: Verblijf in Barmouth, of u maakt nog een rit met de stoomtrein naar Tywyn.
Dag 16: Reisdag naar Charlbury.
Dag 17: Verblijf in Charlbury, gelegenheid om de universiteitsstad Oxford en Blenheim Palace te bezoeken.
Dag 18: Bus-/treinexcursie: 's morgens een treinrit van Cheltenham naar Toddington. Daarna naar Stratford-upon-Avon waar u tijd ter eigen besteding heeft en naar Hall's Croft gaat (huis van Shakespeares dochter) voor een rondleiding en een afternoon tea.
Dag 19: Verblijf in Charlbury. Gelegenheid om nog een uitstapje in de Cotswolds te maken.
Dag 20: Reisdag naar Market Rasen.
Dag 21: ’s Morgens transfer naar het station en met de lokale trein naar Lincoln waar we het historische centrum bezoeken met de indrukwekkende kathedraal. ’s Avonds een sfeervol afscheidsdiner.
Dag 22: Reisdag naar Hull, inschepen en overnachting aan boord. De volgende dag aankomst in Europoort.