Ruunaa - Reisverslag uit Lieksa, Finland van Jan Bos - WaarBenJij.nu Ruunaa - Reisverslag uit Lieksa, Finland van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Ruunaa

Blijf op de hoogte en volg Jan

24 Juni 2017 | Finland, Lieksa

Donderdag 22 juni, dag 15
Deze vrije dag heb ik besteed door nog eens naar Kuopio te gaan – deze keer op de fiets. Het weer is redelijk, d.w.z. droog maar koud: ca. 11°C. Ik begrijp dat het in +31 ruim drie keer zo warm is; ik weet in zo’n geval niet wat ik dan liever heb …..Zoals ik de vorige keer schreef, verbaast het mij dat de internet-toegang hier zo slecht is. Het vorige bericht kreeg ik überhaupt niet via WiFi de deur uit (het leek er op dat deze site door de Campingeigenaar was geblockt (zoja, waarom dan?) dus ben ik overgegaan op Tethering, hetgeen – voor de leken – wil zeggen dat de verbinding via mijn mobiele telefoon verloopt. Werkt dus ook, maar gaat wel van mijn bundel af. Maar ach, omdat de kosten van internationale roaming zijn afgeschaft, zit ik daar niet zo mee.
Tot zo ver het onderdeel ‘Techniek’.
De rest van de dag poetsen en alles en nog wat aan- en bijvullen. Morgen reisdag naar Ruunaa, waarvan is verteld dat het er (erg) primitief toegaat. We blijven dan ook maar kort: zaterdag raften en zondag verder. Ruunaa gaat ook het noordelijkste puntje van deze reis worden.

Vrijdag 23 juni, dag 16
Bij de dagelijkse routebespreking, gisteren, is duidelijk gemaakt dat we morgen naar Ruunaa gaan en dat er een tussenstop is aangeraden bij het Bomba-haus: een traditioneel Fins houten huis. In het routeboek dat we hebben ontvangen, is elk traject tot in de puntjes beschreven, maar omdat iedereen een navigatie-apparaat (‘Navi’) heeft, kijkt bijna niemand naar de papieren route. In dat zelfde routeboek staat ook van elke camping het adres, aangevuld met de GPS-coördinaten. Echter, voor de camping in Ruunaa staan de coördinaten wèl, maar het adres nièt correct weergegeven. Als je het adres volgt, kom je 200 km zuidelijk van Ruunaa uit. En dat gebeurt dus ook bijna: een aantal medereizigers komt er pas op het allerlaatste moment achter dat het boek vermeldt dat er 220 km wordt gereden en de ‘Navi’ meldt dat het er 261 worden. Oeps, daar klopt dus iets niet. Foutje !! Ook bij aankomst in Ruunaa moesten we uitkijken, want je kunt de Russen hier bijna ruiken en mocht je toevallig per ongeluk de grens over gaan ...
De camping blijkt inderdaad primitief. Weliswaar midden in de bossen en langs de prachtige rivier Ruunaan, maar met 3 toiletten en 2 douches (voor de heren) is het wel erg mager. Van WiFi hebben ze wel gehoord, maar ze weten nog niet wat het betekent. Maar goed, daarvoor zijn we ook niet hier: morgen gaan we raften. Met een weersverwachting van 15°C en bewolkt weer lokt dat niet iedereen: een aantal medereizigers houdt het voor gezien en gaat niet mee.

Zaterdag 24 juni, dag 17
Om 10:00 staan er busjes gereed die ons naar de startplek brengen. Daar ligt voor iedereen een zwemvest, een poncho en een stel laarzen klaar: het kon wel eens vochtig worden …..
Dat we nat kunnen worden wordt nogmaals omstandig uitgelegd en, mocht de rivier niet meewerken, dan zorgen de schippers daar wel voor. Ik heb al eens eerder geraft en weet dus waar je het beste kunt zitten om zo min mogelijk te verzuipen. De mensen die dit niet kennen wordt aangeraden vooral voorin te gaan zitten ‘omdat het uitzicht daar zo goed is’. We gaan met drie boten met elk ca. 10 man op pad en komen al snel bij een waterval. “Dit is een kleintje om er aan te wennen” is de boodschap en het water komt al met bakken over. Met een bloedgang (ca. 35km/h) naar de volgende, die inderdaad groter en steviger is. Inmiddels is er – bij de meesten – niet veel meer droog en gaan we af op nummer 3. Die is zo leuk dat we die ook nog maar een keer stroomopwaarts nemen. Nou, daar is geen poncho tegen bestand. Na nummer 4 en 5 leggen we aan voor een ‘Karelische-wildernis-lunch’ en kunnen de kleren drogen. Ik ben één van de weinigen die redelijk droog is gebleven en wil dat graag zo houden. Dat na de lunch nog een waterval van ca. 1,2km lengte volgt, merken we pas later: vooral de – nieuwe – mensen die voorin zitten. Al met al een topdag met mooi zonnig weer en een graad of 17. Vanavond op tijd naar bed want we moeten morgen een kleine 300 km rijden.

  • 24 Juni 2017 - 18:20

    Nicole:

    Gaaf dat raften!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik ben Jan, ik woon in Veldhoven en ik heb verschillende hobbies, waaronder tennissen, motorrijden en rondtrekken met de camper.

Actief sinds 26 Feb. 2017
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 24264

Voorgaande reizen:

24 Januari 2019 - 10 Maart 2019

Andalusië

16 Juni 2018 - 07 Juli 2018

Wales, United Kingdom

05 Juni 2017 - 24 Juli 2017

Finland, St-Petersburg, Baltische staten

Landen bezocht: