Dag 2, 3 en 4 - Reisverslag uit Oswaldkirk, Verenigd Koninkrijk van Jan Bos - WaarBenJij.nu Dag 2, 3 en 4 - Reisverslag uit Oswaldkirk, Verenigd Koninkrijk van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Dag 2, 3 en 4

Door: Jan Bos

Blijf op de hoogte en volg Jan

20 Juni 2018 | Verenigd Koninkrijk, Oswaldkirk

Dag 2 – zondag 17 juni 2018 - reisdag van Hellevoetsluis naar Hull
De temperatuur bij het opstaan komt niet boven de 13 graden en het is zwaar bewolkt maar volgens het weerbericht blijft het wel droog.
Om ca 8:00 opgestaan en daarna het – zo langzamerhand vaste – ritueel van koffie, ontbijt, wassen etc. Ik heb geen haast want we hebben afgesproken dat we om ca. 12:00 zullen vertrekken om dan rond 15:00 in Zeebrugge te zijn. We vertrekken inderdaad om 12 uur en nemen de snelweg-route over de A15, Rotterdam, Bergen op Zoom, Antwerpen en vervolgens Brugge en Zeebrugge. Dat verloopt niet allemaal van een leien dakje: als je de aanwijzingen van de P&O-site volgt kom je er zeker niet en de bewegwijzering is typisch Belgisch en houdt spontaan op. Vlak bij de terminal komen we bij een brug die net voor onze neus open gaat; als een toevallig passerende autochtoon ons komt vertellen dat dit wel eens lang (ca 1 uur) kon gaan duren, zoeken we een andere route. Na wat gezoek vinden we uiteindelijk de P&O-terminal waar we behoorlijk snel worden afgehandeld. De douane doorzoekt eerst de camper grondig op vluchtelingen (alles moet open) maar daarna zijn we redelijk snel aan boord. Dan is het wachten tot alles aan boord is (vrachtwagens als laatste) en vertrekken we om 18:30, een half uur eerder dan gepland. De zee is heel kalm en de hele tocht verloopt probleemloos. Prima hut met alles er op en er aan, heel uitgebreid dinerbuffet en ’s-morgens idem ontbijtbuffet. ’s-Avonds nog een paar drankjes gedronken op kosten van ACSI en om 23:30 in bed.

Dag 3 – maandag 18 juni 2018 – van Hull naar Oswaldkirk
Als we om ca. 8:30 (lokale tijd) aanleggen is het ontschepen een fluitje van een cent, rollen we probleemloos door de douane en koersen we op onze eerste UK-camping af die in de middle-of-nowhere ligt (Oswaldkirk, regio York). Het rijden aan de linkerkant van de weg valt best mee, alleen moet je bij rotondes erg uitkijken: het verkeer komt daar van rechts en heeft voorrang. Omdat we onderweg nog een kasteel (Castle Howard) hebben bezocht komen we rond 13:00 uur aan en blijkt de rest van de groep er al te staan. Prachtige grote camping, zon en een temperatuur van ca.17 ⁰C. Om 17:00 uur een bijeenkomst om elkaar nog wat beter te leren kennen en te bespreken wat er morgen gaat gebeuren. Daarna eten, borrelen en slapen.
Dag 4 – dinsdag 19 juni 2018 – York
Het belooft een mooie dag te worden: weinig kans op regen en een graad of 22 in de middag. We gaan op excursie naar York, waar de belangrijkste bezienswaardigheden bestaan uit ‘de Kathedraal’ en het spoorwegmuseum. Om 8:45 uur zouden we met een bus worden opgehaald maar de Engelse punctualiteit laat hier toch een steekje vallen: om 9:15 uur konden we instappen. Ik zit vlak achter de chauffeur en kan dus zien wat hij doet: hij is continu met zijn telefoon bezig, waarschijnlijk om uit te vinden hoe hij moet rijden. Geeft niet echt een fijn gevoel op die smalle weggetjes. En dat het vinden van de juiste route ook niet helemaal lukt, blijkt uit het feit dat we voor een tunnel komen te staan die net 2 inches te laag is. De chauffeur probeert het nog wel met hulp van wat omstanders maar geeft het toch uiteindelijk op: terug dus. Via een alternatieve route staan we om ca 11:00 voor de ingang van het museum, ongeveer een uur te laat dus.
‘Dit spoorwegmuseum is het grootste van de wereld. Er zijn meer dan een miljoen objecten te bezichtigen, je kunt er zelf een trein rangeren, ….enfin het kan niet op’. Volgens de brochure tenminste.
De entree is imposant: veel heel mooi gerestaureerde treinstellen uit de hele geschiedenis. En verderop treinen die zijn gebruikt voor aanleg van de kanaaltunnel en de treinen/wagons van de koninklijke familie. Ook een aparte zaal met een groot mini-emplacement waar menig huisvader trots op zou zijn, maar dat is het dan wel zo’n beetje. Een perron met dinerwagen en een zaal met allerhande miniatuurstelletjes en heel veel onderdelen – van stoelen en lampen tot en met ringetjes uit dempers - completeert de zaak. Met dat laatste kom je wel aan de miljoen objecten …
Met een groepje van 5 gaan we op zoek naar een fish-and-chips restaurant waar we lunchen: op de half gare friet na, was dat goed te pruimen. De rest van de middag – het is dan inmiddels 14:30 uur – hebben we vrij te besteden en we wandelen wat door York. Natuurlijk komen we ook bij ‘de Kathedraal’ maar die slaan we over. Ik heb al zoveel kathedralen gezien en om nu voor £10 deze er aan toe te voegen …
De bus staat om 16:30 op ons te wachten om ons naar de camping terug te brengen waar we tegen 17:30 aankomen. Koken hoeft niet vanwege de fish-and-chips lunch dus borrelen met hapjes volstaat. Morgen opnieuw excursie.

• 20 Juni 2018 - 08:16

Anton:

De kop is eraf. Goede reis Jan and keep driving on the left!

• 20 Juni 2018 - 19:16

Coos:

En hoe is de groep Jan. Al leuke mensen ontmoet?
    Veel plezier verder.Rij voorzichtig, links....
    Groetjes,
    Coos

• 21 Juni 2018 - 06:46

Mieke:

Goed gegaan, druk programma. Bedankt voor je telefoontje. xx

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Oswaldkirk

Wales, United Kingdom

Van 16 juni t/m 7 juli 2018 maak ik een rondreis door Wales. Camper mee, aanhanger met motor mee en gáán met die banaan.
Het programma ziet er als volgt uit:
Dag 1: Aankomst in Hellevoetsluis. In de namiddag een welkomstdrankje.
Dag 2: In de namiddag inschepen op de ferry in Europoort/Rotterdam. Welkomstdiner en overnachting aan boord.
Dag 3: Aankomst in Hull, ontbijt aan boord en doorreizen naar Oswaldkirk.
Dag 4: Busexcursie naar York met een bezoek aan het nationale spoorwegmuseum. De middag ter eigen besteding in deze sfeervolle stad.
Dag 5: Bus-/treinexcursie: we gaan met de bus naar het gezellige kustplaatsje Whitby. Na onze lunch stappen we op de trein van de Yorkshire Moors Railway naar Pickering, waar de bus weer voor ons klaarstaat.
Dag 6: Reisdag naar Kendal met en route een gezamenlijk bezoek aan een kaasmakerij.
Dag 7: Bus-/treinexcursie: we maken een nostalgische treinrit met het stoomtreintje van de Ravenglass Railway en gebruiken een sandwich lunch. Daarna bezoeken we het Muncaster Castle.
Dag 8-9: Verblijf in Kendal in het Lake District. U kunt bijvoorbeeld een boottochtje maken in combinatie met de trein en de Beatrix Potter Gardens.
Dag 10: Reisdag naar Barmouth in Wales.
Dag 11: Verblijf in Barmouth, bijvoorbeeld voor de Fairbourne-Barmouth Steam Railway.
Dag 12: Bus-/treinexcursie. We maken een treinrit van Porthmadog naar Blaenau-Ffestiniog en gaan verder met de bus door het Snowdonia NP naar Betws-y-Coed voor onze lunch. Daarna bezoeken we het 'National Slate Museum' in Llanberis.
Dag 13: Verblijf in Barmouth.
Dag 14: Bus-/treinexcursie: met de bus naar Aberystwyth waar we de stoomtrein nemen naar Devil’s Bridge. Gelegenheid voor een wandeling naar de brug en waterval en met de bus weer terug.
Dag 15: Verblijf in Barmouth, of u maakt nog een rit met de stoomtrein naar Tywyn.
Dag 16: Reisdag naar Charlbury.
Dag 17: Verblijf in Charlbury, gelegenheid om de universiteitsstad Oxford en Blenheim Palace te bezoeken.
Dag 18: Bus-/treinexcursie: 's morgens een treinrit van Cheltenham naar Toddington. Daarna naar Stratford-upon-Avon waar u tijd ter eigen besteding heeft en naar Hall's Croft gaat (huis van Shakespeares dochter) voor een rondleiding en een afternoon tea.
Dag 19: Verblijf in Charlbury. Gelegenheid om nog een uitstapje in de Cotswolds te maken.
Dag 20: Reisdag naar Market Rasen.
Dag 21: ’s Morgens transfer naar het station en met de lokale trein naar Lincoln waar we het historische centrum bezoeken met de indrukwekkende kathedraal. ’s Avonds een sfeervol afscheidsdiner.
Dag 22: Reisdag naar Hull, inschepen en overnachting aan boord. De volgende dag aankomst in Europoort.