Haapsalu - Reisverslag uit Haapsalu, Estland van Jan Bos - WaarBenJij.nu Haapsalu - Reisverslag uit Haapsalu, Estland van Jan Bos - WaarBenJij.nu

Haapsalu

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 Juli 2017 | Estland, Haapsalu

Woensdag 5 juli, dag 28
Vandaag ‘Ruhe-tag’. En dat neem ik deze keer dan ook letterlijk. Ik heb gisteren, tijdens onze speed-excursie, alle (belangrijke) gebouwen en standbeelden van Helsinki wel gezien en besluit om niet terug te gaan. Er zijn verschillende medereizigers die er net zo over denken. Ik ga eerst boodschappen doen in een grote nabije supermarkt en pak daarna mijn e-reader om te gaan lezen. Er is geen zon en het is koud, maar in ieder geval droog. Er gebeurt vandaag dan ook niets maar na de structurele ‘Route-besprechung’ krijgen we een drankje aangeboden omdat iemand 65 is geworden. Driewerf ‘Hoera’ (maar dan op z’n Duits, natuurlijk).

Donderdag 6 juli, dag 29
Vandaag verlaten we Finland en varen we naar Estland. De tocht gaat ca. 2 uur duren en uiterlijke check-in is om 9:30. Omdat de afstand tot de haven ca. 20 km is en je geen idee van het verkeer hebt – we moeten door het centrum van Helsinki – vertrekt iedereen ruim op tijd en er staat dan ook om 8:30 al een heel nest ACSI-reizigers bij de Terminal. Daarna verloopt alles vlotjes en de boot vertrekt ruim op tijd. Aan boord hebben we WiFi, maar helaas moeten we een heel dun lijntje delen met ca. 3500 medepassagiers, dus dat schiet niet echt op.
En dan komen we in Tallinn (Estland). Nu staat er voor overmorgen een excursie naar Tallinn gepland, dus je zou verwachten dat we een camping in de buurt hebben. Dat is niet zo: onze camping ligt 100 km verderop in Haapsalu. Dat lijkt vreemd, maar de verklaring is dat er in de Tallinn-omgeving geen fatsoenlijke camping is. Dus gaan we vol goede moed naar de meer-sterren- camping in Haapsalu. Nou ja, meer-sterren-camping … Allereerst is de ingang van de camping moeilijk te vinden. Langs de weg staat, bij een onooglijk smalle doorgang, een pijlbord naar links met de tekst Camping Pikseke, 15m. Ik denk dan dat de ingang na 15m volgt, maar ik zie daar niks. Ook anderen kampen met dit verschijnsel. Uiteindelijk blijkt dat de Esten hiermee bedoelen dat je bij het bord links af moet – het onooglijke paadje in dus – en dat de campingingang dan 15m verderop is. OK, toch gevonden dus. We hebben een eigen veldje en komen daar met onze 19 combinaties in zigeuneropstelling te staan: alles en iedereen staat door elkaar en je privacy is, als je buiten de camper bent, nul. De toiletgebouwen lijken te zijn gebouwd in de tijd dat Napoleon zijn laatste dagen op Elba sleet en bovendien is er slechts 1 toilet voor de heren, 1 voor de dames en 1 voor beide. Wat ik me bij dat laatste moet voorstellen weet ik niet: duo-poepen? Hetzelfde geldt voor de douches. Ook de stroomvoorziening is niet optimaal: we wisten dat we maximaal 10A ter beschikking zouden krijgen, maar al snel komt mijn beveiligingsrelais in opstand en constateer ik dat de spanning al is gezakt naar onder de 200V (ja, ik heb een multi-meter bij me). En dat vindt mijn elektronica niet echt fijn ...Ik ben inmiddels wel erg benieuwd naar de faciliteiten op de camping van Tallinn ….En dan te bedenken dat we hier 4 (vier!) nachten blijven. Maar er is ook goed nieuws: het goede weer (21°, zon) en het feit dat er in Haapsalu veel te zien is/zou zijn. De dag wordt goedgemaakt omdat ik een flesje whisky krijg van een stel dat ik eerder heb geholpen bij een probleem met hun verlengsnoer. Een volledig onnodig, maar wel leuk, gebaar. Tenslotte: ik heb in St. Petersburg voor 2600 Roebel een fles top-klasse-wodka gekocht (althans, volgens de kenners) en ben daar maar eens mee begonnen. Ik proef er eerlijk gezegd de €40/ltr niet aan af ….
Morgen wederom rustdag.

  • 07 Juli 2017 - 09:39

    Anton:

    Mooi zo Jan, weer veilig terug op het Europese vaste land. En ik begrijp dat je je laatste roebels opgemaakt hebt aan drank : Proost !

    Ik ben benieuwd naar je verslag over Tallinn.

    Gr, Anton

  • 07 Juli 2017 - 20:54

    Coos:

    Hoi Jan,

    Ben benieuwd hoe de komende dagen op die camping verlopen. In ieder geval heb je drank genoeg bij je, whisky, wodka, dus als het je wanhopig wordt kun je altijd nog naar de fles grijpen.........
    Die ene toilet voor beide is natuurlijk bestemd voor transgenders en lui die het nog niet precies weten....... kunnen nu nog even kiezen.
    In ziekenhuizen worden de toiletten ook meer en meer voor beide sexen toegankelijk. Zo, heb je weer wat bijgeleerd..........
    Veel plezier. Ik zie je volgende verslag graag weer verschijnen.
    Liefs,
    Coos

  • 09 Juli 2017 - 06:41

    Miepie:

    Je hebt je roeping gemist, Je had ook schrijver kunnen worden. (had je ook minder last van files gehad)
    Leuke reisverslagen, ik ben ze aan het lezen.
    Voorzichtig zijn, en veel genieten. Groetjes Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik ben Jan, ik woon in Veldhoven en ik heb verschillende hobbies, waaronder tennissen, motorrijden en rondtrekken met de camper.

Actief sinds 26 Feb. 2017
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 24310

Voorgaande reizen:

24 Januari 2019 - 10 Maart 2019

Andalusië

16 Juni 2018 - 07 Juli 2018

Wales, United Kingdom

05 Juni 2017 - 24 Juli 2017

Finland, St-Petersburg, Baltische staten

Landen bezocht: